سورتینگ

چک ویر
sorting-img

اطلاعات تماس دفتر مرکزی

آدرس

تهران، حکیمیه، خیابان شهید نشوه، نبش خیابان نوروزی ، پلاک 78

ایمیل

info@pandtec.com

توزین مخزن و توزین سیلو چه کمکی به ما می‌کند

در بخش‌های صنعتی و کشاورزی، نفت و گاز، شیمیایی، آب و فاضلاب و غیره اندازه گیری دقیق مواد موجود در سیلوها و مخازن ذخیره‌سازی برای مدیریت موجودی و کنترل فرآیند حیاتی است. سیستم توزین مخازن یا باسکول توزین مخازن یک راه حل قابل اعتماد برای نظارت بر مقدار موادی نظیر غلات، پودرها، مایعات و سایر جامدات دسته‌ای فراهم می‌کند. این مقاله به بحث در خصوص اجزای کلیدی و مزایای یک سیستم توزین مخزن و همچنین اهمیت آن در کنترل کیفی است.

سیستم توزین مخزن چیست؟

توزین مخزن” یک فرایند اساسی  برای اندازه‌گیری و کنترل میزان ماده موجود در مخزن یا مخازن به کمک فناوری‌های پیشرفته برای دقت و صحت بالا است. توزین مخازن یک فرایند پیچیده است که برای اندازه‌گیری دقیق حجم و وزن مایعات یا گازهای موجود در مخزن‌ها استفاده می‌شود. به محصولی که این فرانید را انجام می دهد نیز باسکول مخزن یا دستگاه توزین مخزن می گویند. این فرایند معمولاً در صنایعی از قبیل نفت و گاز، شیمیایی، آب و فاضلاب، مواد غذایی و حتی داروسازی انجام می‌شود. برای انجام توزین مخزن، ابتدا تجهیزات لازم برای اندازه‌گیری شامل سنسورها و ترانسمیترها نصب می‌شوند. این سنسورها به‌صورت مستقیم یا غیرمستقیم وزن و حجم مایعات را اندازه‌گیری می‌کنند و اطلاعات به سیستم کنترلی ارسال می‌شود. سیستم کنترلی همچنین می‌تواند شامل نرم‌افزارها و دستگاه‌های کنترل کیفیت باشد که به دقت و صحت بالای اندازه‌گیری کمک می‌کنند.

در این‌مجموعه سیستم‌های توزین مخزن به هر نوع سیستم توزین مخازن ، سیلوها، تانک‌ها و یا سیستم‌های بچینگ اطلاق می‌شود.

توزین مخازن توزین مخزن

سیستم توزین مخزن از زوایای مختلف

کاربرد سیستم‌ توزین مخازن

امروزه با پیشرفت تکنولوژی و همچنین افزایش کیفیت و راندمان تولید استفاده از روشهای قدیمی منسوخ شده است و صاحبان صنایع بهترین روش را جهت اندازه‌گیری مواد داخل مخازن ، “سیستم‌های اندازه‌گیری وزن” می‌دانند که با اصول محاسباتی و فرمولاسیون علم شیمی منطبق است. استفاده از سیستم‌های توزین مخازن فواید زیر را در صنایع شیمیایی به دنبال دارد:

  • اندازه‌گیری دقیق وزن مواد داخل مخازن به ویژه برای صنایعی که محصولات فرار دارند.
  • امکان تبدیل سیستم تولید به سیستم پیوسته ( Continuous process)
  • امکان چاپ درصد وزنی مواد ترکیبی جهت ارائه به آزمایشگاه
  • امکان ارسال اطلاعات به اتاق کنترل جهت اطمینان از موجودی مواد
  • عدم نیاز به باز و بسته نمودن درب مخازن جهت ترکیب مواد در میکسرها
  • امکان گزارش‌گیری جهت برسی میزان مواد مصرفی
  • کاهش نیروی انسانی و افزایش بهره وری

اجزای کلیدی یک سیستم توزین مخزن

1. لودسل: لودسل‌ها اجزای اصلی یک باسکول مخزن و سیستم توزین هستند و برای اندازه گیری وزن سیلو یا مخزن ذخیره‌سازی و محتویات آن استفاده می‌شوند. این حسگرها طوری طراحی شده‌اند تا شرایط سختی که معمولاً در محیط‌های صنعتی به وجود می‌آیند را تحمل کنند.

2. نمایشگر توزین: نمایشگر توزین رابطی است که اندازه گیری‌های وزن لودسل را نمایش می‌دهد. این نمایشگر داده‌های دقیقی در خصوص موجودی مواد فراهم می‌کند و می‌تواند با سایر سیستم‌های کنترلی برای فرآیندهای خودکار بهینه، یکپارچه شود.

3. تجهیزات نصب‌: تجهیزات نصب‌ مناسب برای اندازه گیری دقیق وزن بسیار حیاتی هستند. آن‌ها اطمینان می‌دهند که لودسلها به طور ایمن نصب و قادر به تحمل نیروهایی که توسط مواد ذخیره شده وارد می شوند، هستند.

4. اتصال و مدیریت داده: یک سیستم توزین مخزن مدرن برای سیلوها و مخازن ذخیره‌سازی دارای گزینه‌های اتصال مانند اترنت، مودم و غیره می باشد.

 

ملاحظات محیطی و اقدامات پیشگیرانه:

شناخت مشکلات محتمل و به کارگیری روشهای تصحیح مناسب می‌تواند باعث صرفه‌جویی در هزینه بالای تعمیرات شود علاوه برکنترل‌های معمولی، بعد از ایجاد رخدادهای غیرمعمول و مخرب مانند توفان، زمین‌لرزه و سیل می‌بایست سیستم مورد بازرسی‌ قرار گیرد تا از عدم ایجاد صدمات زیر اطمینان حاصل کرد:

  • تغییرات سازه‌‌ای در سیستم مخصوصاً در نقـاطی که جوشکاری شده است.
  • تشکیل توده‌ای از قطعات فلزی در اطراف  لودسلها .
  • خرابی یا شل‌شدن، پیچ‌های اتصال.
  • خوردگی‌ لودسلها مخصوصاً در محدوده رزین‌های روی لودسل .
  • خرابی‌های مکانیکی، شمیایی و یا جویده‌شدن کابلها .
  • شل‌شدن اتصالات الکتریکی.
  • سائیده‌شدن یا خم‌شدن پیچ‌های بلندکننده کیت لودسل.
  • بررسی علائم جمع‌شدگی آب یا گرفتگی راه‌ِ آب.
  • صدمات مکانیکی لودسلها بویژه برای لودسلهای با ظرفیت کم .
  • بررسی سوراخ‌شدن لوله‌ها، اتصالات و یا مخزن و ریزش موادشیمیایی روی لودسلها.

اگر مشکلات مشخص‌ شد می‌بایست عامل بوجود آورنده مشکل مشخص شود و عیب برطرف گردد.

 

تمیزکاری:

در بعضی مواقع لازم است که لودسل و اطراف آن با احتیاط توسط یک قلم موی ظریف و یا پارچه تمیـز شود از اجسام نوک تیز برای تمیزکاری نباید استفاده نمود. اگر لودسل در معرض مواد شیمیایی قرار داشته باشد می‌بـایست آن‌را با آب شست‌و‌شو داد و از قراردادن لودسل درآب تحت فشار می‌بایست اجتناب نمود.

 

خوردگی:

هنگامی‌که نشانه‌ای از خوردگی در لودسل دیده شد می‌بایست برای جلوگیری از پیشرفت آن اقداماتی انجام داد. رنگ‌کردن قسمت خورده شده راحترین و ابتدایی‌ترین اقدامی‌ است که می‌توان با ایجاد یک پوشش ضدزنگ نظیر Red Oxide Primer یا پوشش کروم از خوردگی بیشتر جلوگیری کرد. توجه داشته باشید که استیل نیز در شرایط بسیار خورنده دچار خوردگی می‌شود برای جلوگیری از این مشکل می‌بایست از پوشش‌های اپکس، گریس و یا سایر پوششهای فیزیکی استفاده نمود.

 

مزایای باسکول توزین مخزن پندتک:

شرکت پندتک در دهه هشتاد با ارائه سیستم‌های توزین مخزن مدرن کار خودش را شروع کرد. قبل از آن در بدنه شرکت پند به عنوان برند اول صنعت توزین فعالیت داشت. در حال حاضر بعد از گذشت دو دهه این شرکت با ارائه فناوری های دقیق و خدمات گسترده خود با مجموعه های بزرگی در سراسر کشور از جمله مهرام، کاله، بهران، گل سم گرگان و غیره همکاری طولانی دارد. برای اطلاعات بیشتر می توانید صفحه اختصاصی توزین مخزن را در سایت پندکنترل مطالعه نمایید.

درباره‌ی پندتک

گروه صنعتی پند در سال 1369، با هدف توسعه سیستم‌های توزین دقیق و با ارائه اولین ترازو الکترونیکی در سطح کشور شروع به فعالیت نمود. این سرآغاز راهی برای گسترش استفاده از فناوری‌های نوین در صنایع مختلف بود که با سورتینگ هوشمند، سیستم بسته‌بندی مدرن و بازرسی محصول در خط تولید، ادامه یافت. 

آخرین مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *